1.
07.12.2021թԱռաջադրանքներ 1) ա) Երկու ամբողջ թվերի քանորդը դրական է։ Ի՞նչ նշաններ կարող են ունենալ բաժանելին և բաժանարարը։
Երկուսնել բացասակա պետք է լինեն
Կամ
Երկուսնել դրական թվեր
բ) Երկու ամբողջ թվերի քանորդը բացասական է։ Ինչպիսի՞ն պիտի լինեն բաժանելիի և բաժանարարի նշանները։
Օրինակ
_-4x(+6)
Կամ
+6x(-5)
2) Հաշվե՛ք.
ա) +38 ։ (–19)=-2
բ) –420 ։ (–15)=+28գ) 0 ։ (–14)=0
դ) –600 ։ (–150)=+4
ե) –531 ։ (+3)=-177
զ) –121 ։ (–11)=+11
3) Գտե՛ք այն թիվը, որը աստղանիշի փոխարեն գրելու դեպքում կստացվի հավասարություն.
ա) –3 · (-7) = 21,
բ) –10 · 0 = 0,գ) –21 · (-2) + 3 = 45,դ) 6 ·( -6) = –36,
ե) –9 ·( -9) + 1 = –80,
զ) 2 – 3 · (-6) = 20
4) Հաշվե՛ք.
ա) 8 ։ (–2) – 14 ։ (–7) + (–12) ։ 4,=-5
դ) (–55 ։ 11 + 48 ։ (–16)) ։ (–4),=+2
բ) –18 ։ (–9) + 16 ։ (–8) – 24 ։ (–6),=+4
ե) –66 ։ (72 ։ (–9) + 105 ։ (–35)),=+6
գ) (33 ։ (–3) – 40 ։ (–8)) ։ (–3), զ) –84 ։ (–56 ։ (–7) + 54 ։ (–9))։
5) a-ի և b-ի ի՞նչ արժեքների դեպքում կստացվի հավասարություն.
ա) 0 : 3 = 0, գ) 3 : 1 = 3, ե) (–1) : 1 = –1,
բ) 1 : 1 = 1, դ) 5 : -5 = –1, զ) 1 : (–1) = –1 06.12.2021թ Ամբողջ թվերի բազմապատկումը
Տեսական նյութ
Կանոն 1.
Տարբեր նշաններ ունեցող երկու ամբողջ թվերի արտադրյալը բացասական ամբողջ թիվ է, որի բացարձակ արժեքը հավասար է արտադրիչների բացարձակ արժեքների արտադրյալին։Օրինակ՝ (–6) · (+3) = –((+6) · (+3)) = –(6 · 3) = –18։
Կանոն 2.
Միևնույն նշանն ունեցող երկու ամբողջ թվերի արտադրյալը դրական ամբողջ թիվ է, որի բացարձակ արժեքը հավասար է արտադրիչների բացարձակ արժեքների արտադրյալին։Ամբողջ թվի և զրոյի բազմապատկման արդյունքը միշտ համարվում է զրոյի հավասար։
Առաջադրանքեր
1) Հաշվե՛ք.
ա) (–8) · (+16),=-128բ) (+17) · (–4),=-68
գ) (–1) · (+1),=-1
դ) (+20) · (–18),=-360ե) (–7) · (+5),=-35զ) (+21) · (–6),=-126
է) (–1) · (+7),=-7
ը) (+15) · (–60)։=-900
2) Առանց բազմապատկում կատարելու համեմատե՛ք.
ա) (–5) · (–7) >0,
բ) (+3) · (+9) > (+8) · (–7),
գ) (–8) · (+6) <0,դ) (–14) · (–12) > (–10) · (+2),
ե) (+16) · (–5) < 0,զ) (+20) · (–1) < (–6) · (–3)։
5) Համեմատե՛ք թվերը.
ա) (–5) · 0 < 4, գ) –100 < 100 · (–3) · 0,
բ) (7 · 0) · (–9) > –2, դ) 8 > 37 · (0 · 20)։
7) Համեմատման նշաններից ո՞րը պետք է դնել աստղանիշի փոխարեն, որպեսզի ստացվի ճիշտ համեմատում.
ա) (–4) · (–5) >0,
բ) 2 · 3 < (–4) · (–2),գ) (–8) · 5 < 0,
դ) 2 · (–20) = (–10) · 4,ե) 7 · (–3) < (–2) · (–1),զ) (–12) · (–2) >5 · (–1)։
8) Ի՞նչ նշան կունենա երեք ամբողջ թվերի արտադրյալը, որոնցից`
ա) երկուսը բացասական թվեր են, մեկը` դրական,
-3, -5, +1=+
բ) մեկը բացասական թիվ է, երկուսը` դրական:
-1,+3+7=-
9)Որոշե՛ք, թե ինչ նշան կունենա չորս ամբողջ թվերի արտադրյալը, եթե՝
ա) այդ թվերից երկուսը դրական են, երկուսը՝ բացասական,
+
բ) այդ թվերից երեքը բացասական են, մեկը՝ դրական,
-
գ) այդ թվերից երեքը դրական են, մեկը՝ բացասական։
-
02.12.2021թ կրկնողություն
1.Գիշերը օդի ջերմությունը -10 աստիճան էր։ Առավոտյան այն դարձավ +2 աստիճան ։
Քանի՞ աստիճանով փոխվեց օդի ջերմությունը։
2-(-10)=12
2.Թվերը դասավորե՛ք նրանց բացարձակ արժեքների նվազման կարգով.
81, – 93 , 104, – 300, – 88 , 112 ։
81,93,104,300,88,112,
300,112,104,9388,81
3.Նշված թվերից հանե՛ք 11. 18, 9, 0, –3, –1, 2, 5, –4
18-11=7
9-11=-2
0-11=-11
-3-11=-14
-1-11=-12
2-11=-9
5-11=-6
-4-11=-15
4. Նշված թվերից հանե՛ք –11. –3, –25, 0, –1, 4, 7, –12, –7
-3-(-11)=+8
-25+11=-14
0+11=11
-1+11=+10
4+11=15
7+11=18
-12+11=-1
-7+11=+4
5. Գործարանն 80- ի փոխարեն մեկ օրում թողարկեց 96 հաստոց:Գործարանը քանի՞ տոկոսով գերակատարեց առաջադրանքը:
96-80=16
16x100:80=20%
120%
6.Երկու քաղաքից , որոնց միջև հեռավորությունը 420 կմ է , միաժամանակ իրար հանդեպ դուրս եկավ երկու գնացք՝ 80 կմ/ժ և 70կմ/ժ արագություններով: Որքա՛ն ժամանակ հետո նրանց միջև հեռավորությունը կլինի 60 կմ:
80+70=150
420-60=360
360:150=
7.Ի՞նչ թիվ պետք է գրել աստղանիշի փոխարեն, որպեսզի ստացվի հավասարություն.
ա) -21 + 20= –1, դ) -4 – 7 = –11,
է) 15 -12 = 3,
բ) –8+ 2 = –6, ե) -8 +(- 2 )= –10, ը) 28 -8 = 20,
գ) –20 + 10 = –10, զ) -11 -(-20 )= 9, թ) –5 + (-6) = –11։
8.Հաշվե՛ք.
ա) | –11 + 4 | =7
բ) | 8 – 4 + 2 | · | -7 | =42
գ) | –2 + 1 | =1
դ) | 9 – 5 – 14 | =10
16.11.2021թ
Ամբողջ թվերի գումարումը
Տեսական նյութ
Կանոն
1. Միեւնույն նշանն ունեցող ամբողջ թվերի գումարը գտնելու համար պետք է`
1. գումարել գումարելիների բացարձակ արժեքները,
2. ստացված թվից առաջ դնել գումարելիների նշանը։
Օրինակ՝
+5+(+2)=+(5+2)=+7=7
-5+(-2)=-(5+2)=-7
Կանոն
2. տարբեր նշաններ ունեցող ամբողջ թվերի գումարը գտնելու համար պետք է`
1. այդ թվերի բացարձակ արժեքներից ավելի մեծից հանել ավելի փոքրը,
2. ստացված թվից առաջ դնել այն գումարելիի նշանը, որի բացարձակ արժեքն ավելի մեծ է։
Oրինակ՝ -6+(+4)=-(6-4)=-2
-6+(+7)=+(7-6)=+1=1
Առաջադրանքեր
1) Կատարե՛ք գումարում.
ա)
(+7) + (+2),=9
բ)
(+10) + (+15),=25
գ)
(–17) + (–12),=-29
դ) (–18) + (–3),=-21
ե) (–21) + (–4),=-25
զ)
(–29) + (–41)=-70
2) Գումարե՛ք հետեւյալ թվերը.
ա)
–10, +7 եւ –3, Oրինակ՝ –10+(+7 )+( –3)=-6բ) +7, +3 եւ –4,
բ)
+23, –40
եւ +6,=-11
գ) –18, +11 եւ –10,=-17
դ)
+18, –27
եւ –5,=-14
ե)
–29, +40 եւ +30=44
3) Մի հույն ծնվել է մ. թ. ա.
48 թ.
եւ վախճանվել է մ. թ. ա
25 թ.։ Քանի՞տարի է ապրել այդ հույնը։
48-25=23
4) Ի՞նչ թիվ պետք է գրել աստղանիշի փոխարեն, որպեսզի ստացվի հավասարություն.
ա)
-9 + 8 = –1,
դ) -18 + 7 = –11,
է)
5 + (-2)= 3,
բ)
–3 + -3 = –6, ե)
-12 + 2 = –10,
ը) 25 + (-5) = 20,
գ) –8 + -2 = –10, զ)
-11 + 20 = 9,
թ)
–5 + (-6) = –11։
5) Գումարե՛ք հետեւյալ թվերը.
ա)
–3, –9 եւ –5, =-17
գ)
–11, –7 եւ –12=-30,
ե)
–21, –3 եւ –18,=(-42)
բ)
–1, –20 եւ –8, =-29
դ)
–6, –9 եւ –10, =-25
զ)
–4, –15 եւ –25։=-44
6) Թիվը ներկայացրե՛ք երկու բացասական գումարելիների գումարի տեսքով.
ա)
–30,=(-15)+(-15)
բ)
–25, =(-20)+(-5)
գ)
–62, =(-60)+(-2)
դ)
–50, =(-30)+(-20)
ե)
–38։=(-30)+(-8)
7) Կատարե՛ք գումարում.
ա)
(+3) + (–4),
=-1
դ)
(+15) + (–6),=9
է) (–18) + (+7),=-11
բ)
(–11) + (+5), =-6
ե)
(–8) + (+7), =-1
ը)
(–21) + (+8),=-13
գ)
(–10) + (+3), =-7
զ)
(+31) + (–10),
=+21
թ) (+19) + (–12)։=+7Առաջադրանքներ
1)
Կոորդինատների սկզբից ի՞նչ հեռավորության վրա են գտնվում
2)
A(+5), =5 Միավոր
B (–9), =9 Միավոր
C (+2), =2Միավոր
D (–20) =20Միավոր
3) Գտե՛ք հետեւյալ թվերի բացարձակ արժեքները
4) /–
10/=10,
5) (+ 1/=1,
6) (–
3),=3
7) (+ 12,) =12
8) (+ 18),=18
9) 0,=0
10) ( – 19)=19,
11) ( – 100)=100։
3)Հաշվե՛ք |*| : 5 + 11 արտահայտության արժեքները` աստղանիշի փոխարեն տեղադրելով հետեւյալ թվերը.
0, – 15, – 45, 10, – 30։
|0| : 5 + 11=11
|-15| : 5 + 11=14
|-45| : 5 + 11=20
|10| : 5 + 11=13
|-30| : 5 + 11=17
4) Հաշվե՛ք
ա) |– 6| + |4|=10
բ) |– 50| + |– 4|=54
գ)
|– 18| · |–
21|=378
դ)
|21| –
|6|=15
ե)
|31| + |27|=58
զ)
|44| : |– 4|=11
է)
|– 3| – |–
1|=2
ը)
|15| ·
|– 12|=180
թ)
|– 210| : |– 15|=14
5) Եթե դրական ամբողջ թվի բացարձակ արժեքը հավասար է
9-ի,
ինչի՞ է հավասար նրա հակադիր թվի բացարձակ արժեքը։
9
6) Երկու թվերից ընտրե՛ք այն թիվը, որի բացարձակ արժեքն ավելի մեծ է.
ա) – 7 < 11, գ)
– 31 < –
50, ե)
0 < – 3,
բ)
– 6 > –
5, դ)
9 >
8, զ)
17 >
0։
7) Համեմատե՛ք թվերը.
ա)
– 8 < 7, գ) 3 > –13,
ե) – 7 > –17,
բ) – 9 > –
11, դ)
0 > – 4, զ) 1 > –
8։
8) Թվերը դասավորե՛ք նրանց բացարձակ արժեքների աճման կարգով.
– 18, 0, 29, 3, – 4, – 17, –
5, 39։
18, 0, 29, 3, 4, 17, 5, 39։
0,3,4,5,17,18,29,39
9) Թվերը դասավորե՛ք նվազման կարգով.
50, –
37, 88, 29, –
67, –
33, –
18։
18,29,33,37,50,67,88,
10) 41, –
43, –
49, 42, –
47, –
44, –
50 թվերի մեջ գտե՛ք ամենափոքր բացարձակ արժեքն ունեցողը։
41
14.11.2021
1) Գրե՛ք եւ ընթերցե՛ք տրված թվին հակադիր թիվը.
ա) –8, = -(-8)=+8
գ) +3, = -(+3)=-3
ե) –200,= - (-200)=+200
է) –32,= -(-32)=+32
բ) –11, = -(-11)=+11
դ) +18, = -(+18)=-18
զ) +137, = -(+137)=-137
ը) –41։=
-(-41)=+41
2) Դրակա՞ն, թե՞ բացասական է թիվը, եթե նրա հակադիր թիվը՝
ա) դրական է, Բացասական
բ) բացասական է, Դրական
գ) հավասար է զրոյի։
զրօ է մնում
3. Գտե՛ք այն թիվը, որը աստղանիշի փոխարեն տեղադրելու դեպքում
հավասարությունը ճիշտ կլինի.
ա) – -35 = 35, բ) – -81 = 81, գ) – +44= –44, դ) – +125 = –125։
4.Հետեւյալ հավասարություններից որո՞նք են ճիշտ կազմված.
ա) – (–63) = 63, գ) 38 = – (+38), ե) 16 = + (–16),
բ) – (+45) =
–45, դ) –52 = – (–52), զ) –27 = – (+27)։
5.Տրված են A (–11), B (+17) կետերը։ Գրե՛ք՝
ա) C կետի կոորդինատը, եթե այն հակադիր է A կետին,
+11
բ) D կետի կոորդինատը, եթե այն հակադիր է B կետին։
-17
Կոորդինատային ուղիղ
Տեսական նյութ
Ուղղի վրա կետի դիրքը հաշվման O սկզբնակետի նկատմամբ որոշելու համար բավական չէ իմանալ նրա հեռավորությունը O կետից: Պետք է նշել նաև, թե նա կետի ո՞ր կողմում է գտնվում: Ամենից հաճախ այդպիսի ուղիղը պատկերում են հորիզոնական դիրքով: Ստացվում է սանդղակ, որը պատկերված է նկարում:
Սովորաբար սանդղակի այն կետերը, որոնք գտնվում են O սկզբնակետից աջ գրվում են 1, 2, 3,… : O սկզբնակետից ձախ գտնվող կետերը գրվում են -1, -2, -3,… , որոնց կարդում են համապատասխանաբար <<-1>> մինուս մեկ<<-2>>մինուս երկու.. :
O կետից դեպի աջ գտնվող թվերը կոչվում են դրական (օրինակ` 1,7, 9.5), իսկ դեպի ձախ` բացասական (օրինակ` -2, -4, -7.9): Երբեմն դրական թվերը գրում են <<պլյուս>> նշանով. +1, +7, +9.5: +1=1, +7=7 :
Հաշվման O սկզբնակետը 0 թիվն է, որը ոչ դրական թիվ է, ոչ էլ բացասական: Այն կոորդինատային ուղղի դրական թվերը բաժանում է բացասականներից: Ուղղի վրա կետի դիրքը ցույց տվող թիվը անվանում են այդ կետի կոորդինատ:
A կետն ունի -2 կոորդինատը: Գրում են այսպես` A(-2), B(-1), C(1.5): Ուղիղ գիծը` նրա վրա ընտրված հաշվման սկզբնակետով, միավոր հատվածով և ուղղությամբ, անվանում են կոորդինատային ուղիղ:
Առաջադրանքներ
1) Ի՞նչ են նշանակում հետևյալ գրառումները.
A (–7), B (+8), C (–4), D (+21), E (–50), F (–100)։
7 միավոր ձախ
8 միավոր
աջ
4 միավոր ձախ
21
միավոր աջ
50
միավոր ձախ
100 միավոր ձախ
2) Ի՞նչ կոորդինատ կունենա այն կետը, որն ունի՝
ա) կոորդինատների սկզբից երեք միավոր հեռավորություն դրա-
կան ուղղությամբ,
+3
բ) կոորդինատների սկզբից հինգ միավոր հեռավորություն բացասական ուղղությամբ։
-5
3) Կոորդինատային ուղղի վրա քանի՞ բնական թիվ է գտնվում
հետևյալ թվերի միջև.
ա) –5 և 3, բ) 0 և 4, գ) 7 և 15:
2,1
3,2,1
14,13,12,11,10,9,8,
4) A կետի կոորդինատը –4 է։ Նրա ո՞ր կողմում է գտնվում և նրանից
քանի՞ միավոր հեռավորություն ունի B կետը, եթե վերջինիս
կոորդինատն է՝
ա) –9,=5 Աջ
բ) –1, =3 ձախ
գ) +3, = 7 ձախ
դ) +10։= 14ձախ
5)
Գծե՛ք կոորդինատային ուղիղ և նրա վրա նշե՛ք A (–3), B (+7),
C(–6),
D (+1), E (+8), F (–5), G (–4) կետերը:
6) Կոորդինատային ուղղի վրա նշե՛ք –7, –5, –2, 0,
+1, +4, +8, +10
թվերին համապատասխանող կետերը։
7) Կոորդինատային ուղղի վրա A (–6), B (+2), C (–3), D (–4), E (+8),
F (–2), G (–10) կետերից ո՞րն է գտնվում ամենից ձախ, և ո՞րը՝ ամենից
աջ։
-10 ձախ
8 աջ
8)
Գծե՛ք կոորդինատային ուղիղ և նրա վրա նշե՛ք A (–3) կետը։ Նշե՛ք
նաև՝
ա) B կետը, որը գտնվում է A կետից երկու միավոր դեպի աջ,
բ) C կետը, որը գտնվում է A կետից երեք միավոր դեպի ձախ։
9.Որո՞նք են ամենամեծ եւ ամենափոքր երկնիշ բացասական ամբողջ թվերը:
99,-99
10.Գրեք այն երեք հաջորդական ամբողջ թվերը, որոնցից՝
ա) ամենափոքրը –7-ն է, = -4,-5,-6,
բ) ամենամեծը –5-ն է։ = -6,-7,-8
11.Համեմատե՛ք թվերը.
ա) – 8 < 7, գ) 3 > –13, ե) – 7 > –17,
բ) – 9 > – 11, դ) 0 եւ – 4, զ) 1 > – 8։
12.Երեք գրքի համար վճարել են 4000 դրամ։ Առաջին գրքի գինը բոլոր
գրքերի արժեքի 20 %-ն է։ Մյուս երկու գրքերի գների հարաբերությունը հավասար է 9 եւ 7 թվերի հարաբերությանը։ Ի՞նչ արժե գրքերից յուրաքանչյուրը։
a/b=9/7
4000:100x20=40x20=800
4000-800=3200
9+7=16
3200:16=200
9x200=1800
7x200=1400
1 /Ա/ Դրական թիվը
/Բ/ 0
/Գ/ Դրական թիվը
2 / Ա/ Դրական
/Բ/ բացասական
3/ Ա/ 0>-3
/Բ/ -4<2
/Գ/ -3>-10
/Դ/
-1<1
/Ե/ -3<5
/Զ/ -16<-12
/է/ -13<2
/Ը/ -1000<1
4. +3,+2,+1,0,-1,-2,-3
5) Գրե՛ք հետևյալ թվերը`
ա) աճման կարգով. 31, –1,
– 7, –1, 0, –11,
24, 7, –
2 ,–6,
-11,-7, -6, -2,-1, 0, 7, 24, 31
բ)
նվազման կարգով. –11,
–3, –7, 12, 4, –8, –17,
–30, 1, 0, 13։
30,13,12, 4, 1, 0, -3, -7,-8,-11, -17
6) Գտե՛ք այն բոլոր ամբողջ արժեքները, որոնք աստղանիշի փոխարեն գրելու դեպքում կստացվի ճիշտ անհավասարություն.
ա) 0 < 1,2 < 3, գ) –4
<-3,-2,-1,0,1,2< 3,
ե ) –14 <
-13,-12,-11,-10,-9,-8,-7,-6,-5,-4,-3,-2,-1,0,1,2,3,4, < –5,
բ)
–4< -3,-2,-1, < 0, դ) –5
<-4,-3,-2,-1,0,1,2,3,4, <5, զ) –28
<-27,-26,-25,-24,-23,< –22։
7) Գրի՛ առեք հետևյալ պնդումները՝ օգտագործելով անհավասարությունների նշանները.
ա)
11-ը մեծ է 0-ից,
11>0
գ) –10-ը բացասական թիվ է,
-10<0
բ) –7-ը փոքր է 0-ից,
-7<0
դ) 2-ը դրական թիվ է։
0<2
8) Գրե՛ք որևէ յոթ ամբողջ թվեր, որոնք մեծ են՝
ա) –3-ից, =-2,-1,0,1,2,3,4
գ) –7-ից, =-6,-5,-4,-3,-2,-1,0
ե) 2-ից, =3,4,5,6,7,8,9
է) –5-ից,=-4,-3,-2,-1,0,1,2,
բ) –6-ից, =-5,-4,-3,-2,-1,0,1,
դ)
0-ից,
=1,2,3,4,5,6,7,
զ)
10-ից,
=11,12,13,14,15,16,17
ը)
5-ից։6,7,8,9,
10,11,12,
1.Քարտեզի վրա եղած3 սմ երկարությամբ հատվածին տեղանքում համապատասխանում է 27 կմ երկարությամբ հատված։Որքա՞ն է քարտեզի մասշտաբը։
2700000:3=900.000
1:900000
2.Գտե՛ք տառային արտահայտության արժեքը, եթե a = 10, b = 4.
12* (2*a + 3*b) ։ 3=384:3=128
3.Ապրանքի գինը նախ իջեցվել է 15%-ով, ապա՝ ևս 20 %-ով։Որքա՞ն է դարձել ապրանքի գինը, եթե սկզբնական գինը եղել է 10000 դրամ։
10000:100x15=1500
10000-1500=8500
8500:100x20=1700
8500-1700=6800
4.Երեք գումարելիների գումարը հավասար է 20127ի:Գումարելիներից մեկը ամենամեծ քառանիշ թիվն է, մեկը` ամենափոքր վեցանիշ թվի և ամենամեծ հնգանիշ թվի տարբերությունը: Գտե՛ք երրորդ գումարելին:
9999+1=10000
20127-10000=10127
3/10127
5.Հաշվի՛ր.
3/5+4/8= 24+10=34/40
12/25-1/75= 75x12-25x1=900-25=875/1800
3.1/7+2.4/8=5.36/56
4/7*12/25= 48/175
27/49:9/7=189/441
6.Քարտեզի վրա երկու քաղաքների հեռավորությունը հավասար է 4սմ-ի։ Ինչի՞ է հավասար քաղաքների իրական հեռավորությունը,եթե քարտեզի մասշտաբը 1 ։ 1000000 է։
1000000x4=4000000sm
7.Գնացքը 3 ժամում անցավ 250 կմ։ Առաջին ժամում այն անցավ ճանապարհի 40 %-ը, երկրորդ ժամում՝ մնացածի 40 %-ը։ Քանի՞ կիլոմետր անցավ գնացքը երրորդ ժամում։
250:100x40=100
250-100=150
150x40:100=6000:100=60
250-60=190
8.Գտե՛ք ամենափոքր հնգանիշ թվի և ամենամեծ եռանիշ թվի տարբերությունը։
10000-999=9001
9.Քառակուսու պարագիծը 240 սմ է։ Գտե՛ք նրա մակերեսը։
240:4=60
60x60=3600
10.Ապրանքի գինը նախ իջեցվել է 30%-ով, ապա՝ ևս 20 %-ով։Որքա՞ն է դարձել ապրանքի գինը, եթե սկզբնական գինը եղել է 9000 դրամ։
9000:100x30=2700
9000-2700=6300
11.Գայանեն գրքի 3/4 մասը կարդաց 6 ժամում:Քանի՞ ժամում կկարդա ամբողջ գիրքը:
8
`19.10.2021թ Հարաբերություններ
1․C կետը բաժանում է AB հատվածը AC եւ CB հատվածների, որոնց երկարությունները հարաբերում են այնպես, ինչպես 3 ։ 4։ Գտե՛ք այդ հատվածների երկարությունները, եթե AB հատվածի երկարությունը 28 սմ է։
3մաս+4մաս=7սմ
7մաս=28սմ
1մա = 4 սմ
4x3=AC=12սմ
4x4=BC=16սմ
2.Խանութում ստացան 120 տոննա ձմերուկ: Առաջին օրը վաճառեցին ամբողջ ձմերուկի 11/24 մասը, իսկ երկրորդ օրը՝ մնացածի 6/13 մասը: Որքա՞ն ձմերուկ մնաց վաճառելու:
120:24x11=55
120-55=65
65:13x6=5x6=30
65-30=35
3.Քարտեզի վրա հատվածն ունի 8 սմ երկարություն։ Գտե՛ք քարտեզի մասշտաբը, եթե այդ հատվածին տեղանքում համապատասխանում է մի հատված, որի երկարությունը հավասար է 8 կմ-ի:
8 կմ=
800.000սմ
800.000:8=100.000
Քարտեզի մասշտաբն է` 1:100.000
4.80 թիվը բաժանե՛ք երկու մասի 3 ։ 5 հարաբերությամբ։
3+5=8
80:8=10
10x3=30
10x5=50
50+30=80
5.600-ը մեծացրու 20%-ով
600x20=12000:100=120+20=140
2000-ը մեծացրու 45%-ով
2000x45=90000:100=900+45=945
2400-ը մեծացրու 20%-ով
2400x20=48000:100=480+20=500
3000-ը մեծացրու 35%-ով
3000x35=105000:100=1050+35=1085
1500-ը փոքրացրու 30%-ով
1500x30=45000:100=450+30=480
6800-ը փոքրացրու 15%-ով
6800x15=102000:100=1020+15=1035
1.ABC եռանկյան պարագիծը 72սմ է, իսկ DEF եռանկյանը՝ 36 սմ։ Գտե՛ք ABC եռանկյան պարագծի հարաբերությունը DEF եռանկյան պարագծին։ Ի՞նչ է ցույց տալիս այդ հարաբերությունը։
72:6
2 ցույց է տալիս որ ABC եռանկյան պարագիծը 2- անգամ մեծ է, DEF
եռանկյան պարագծից:
2.Գտե՛ք հարաբերությունը.
ա) 3-ի և 5-ի,
3/5
բ) 6-ի և 3/4 -ի,
6:3/4
գ)1/2 -ի և 8-ի,
½:8
դ) 4/7-ի և 12/28 -ի:
4/7:12/28
3.50 կգ կարմիր ներկն արժե 75000 դրամ, իսկ 85 կգ սպիտակ ներկը՝ 123250 դրամ։ Ո՞ր ներկի գինն է ավելի բարձր։
Կարմիր-1500
Սպիտակ-1480
1.Գրադարակում կա 60 գիրք։ Այդ գրքերի 2/5 -ը ամուր կազմով է։Ամուր կազմով քանի՞ գիրք կա գրադարակում։
60:5x2=24
60-24=36
2.Մեքենայի բաքի տարողությունը 80 լ է: Քանի՞ լիտր բենզին կա բաքում, եթե լցրել են նրա 45 %-ը:
80x45:100=36
3.Դեղձենիները կազմում են այգու ծառերի 45 %-ը, ծիրանենիները՝30 %-ը։ Այգու մնացած 20 ծառերը խնձորենիներ են։ Յուրաքանչյուր տեսակի քանի՞ ծառ կա այգում։
20x4=80
80x45:100=3600:100=36 24,36,20
80x30:100=2400:100=24
4.Բանվորը 4ժ աշխատելու համար ստանում է 2500 դրամ։ Քանի՞դրամ կստանա բանվորը 12 ժ աշխատելու համար։
3x2500=7500
5.Արաքս գետի երկարությունը 1072 կմ է։ Ի՞նչ երկարություն կունենա այդ գետի պատկերումը քարտեզի վրա, որի մասշտաբը 1 ։ 5.000.000 է։
6.Քանի՞ գրամ է կշռում մեկ խնձորը։
1
7.Անահիտը հաշվեց, որ իր և իր 2 քույրերի տարիքների գումարը հավասար է 16։ Որքա՞ն կլինի նրանց տարիքների գումարը 4 տարի անց:
8.225 կմ/ժ արտահայտել մ/ր-ով :
9.Հեծանվորդն առաջին ժամում անցավ 75 կմ ճանապարհի
1/5 մասը,իսկ երկրորդ ժամում՝ մնացածի 1/4 մասը:Ճանապարհի ո՞ր մասն անցավ հեծանվորդն այդ երկու ժամում:
10.Գտի՛ր 1 և 0 թվանշաններով բաղկացած ամենափոքր թիվը,որը բաժանվում է ՝
ա. 4 բ. 12 գ. 15
11.10.2021թ Մասշտաբ
1.Մի քարտեզի մասշտաբը 1: 10000 է, մյուսինը՝ 1:150000 : Ո՞ր քարտեզի մասշտաբն է ավելի խոշոր:
2.Քարտեզի մասշտաբը 1:300000 է:Տեղանքում երկու քաղաքների միջև հեռավորությունը 12 կմ է :Որոշիր այդ քաղաքների հեռավորությունը քարտեզի վրա:
12km:300.000=120000sm:300000=1200000sm
=4sm 12km=1200000sm
3.Մեքենան առաջին ժամում անցել է ճանապարհի 1/3 -ը, երկրորդ ժամում՝ 2/7-ը։ Ճանապարհի ո՞ր մասն է նրան մնում անցնելու:
1/3+2/7=13/21
8/21
4..Ապրանքի գինը 2000 դրամից բարձրացել է մինչեւ 2500 դրամ։Քանի՞ տոկոսով է բարձրացել ապրանքի գինը։
25
Առաջադրանք
1.Կարդալով տեսությունը, գրի՛ր , թե ի”նչ չափման միավորներ գիտես ։
Դմ,սմ,մ, մմ,կմ,
2.Կարդա տեսությունը և առանձնացրու՛ օրինակը ։՝
օրինակ ՝ Արմենը և Արսենը փորձում են որոշել ՝ թե իրենցից ով է ավելի բարձրահասակ ։Նրանց անհրաժեշտ է կանգնել նույն հարթակում չափման գործիքով չափել հասակները ։
Ենթադրենք Արմենի հասակը 1մ 50սմ է, իսկ Արսենի հասակը 1մ 45 սմ է , այսինքն ՝ Արմենին համեմատելով Արսենի հետ ,Արմենը ավելի բարձրահասակ է Արսենից ։Եթե մենք ցանականք նկարել նրանց թղթի վրա , Արմենին պետք է ավելի բարձրահասակ նկարել , քան Արսենին ։
Իրական չափերով նրանց նկարելու համար մեզ անհրաժեշտ կլինի 1մ 50սմ երկարությամբ թուղթ , սակայն այդ երկարությամբ թղթի վրա աշխատելը անհարմար է ու դժվար։ Ուստի մենք կարող ենք Արմենին կեղծ չափերի բերել՝ փոքրացնելով իրական չափերը մի քանի անգամ
3.Օրինակը կարդալով բացատրի ,թե ինչ է նշանակում իրական չափեր և կեղծ չափեր
կեղծ՝ նշանակում է իրական չափը փոքրացնել մի քանի անգամ։
4․Օրինակից գտի՛ր Արսենի կեղծ ճափերը ։ Գրի՛ր մասշտաբի տեսքով ։
1,40
1,40:10
5.Քարտեզի վրա Դիլիջան և Արթիկ քաղաքների հեռավորությունը 5 սմ է: Գտեք այդ քաղաքների հեռավորությունը տեղանքում, եթե քարտեզիմասշտաբը 1:1000000 է:
5 կմ
6.Քարտեզի վրա Գորիս և Վանաձոր քաղաքների հեռավորությունը 7 սմէ: Գտեք այդ քաղաքների հեռավորությունը տեղանքում, եթե քարտեզի մասշտաբը 1:500000 է:
7x500000=3500000
Առաջադրանք
1.Կարդալով տեսությունը, գրի՛ր , թե ի”նչ չափման միավորներ գիտես ։
Դմ,սմ,մ, մմ,կմ,
2.Կարդա տեսությունը և առանձնացրու՛ օրինակը ։՝
օրինակ ՝ Արմենը և Արսենը փորձում են որոշել ՝ թե իրենցից ով է ավելի բարձրահասակ ։Նրանց անհրաժեշտ է կանգնել նույն հարթակում չափման գործիքով չափել հասակները ։
Ենթադրենք Արմենի հասակը 1մ 50սմ է, իսկ Արսենի հասակը 1մ 45 սմ է , այսինքն ՝ Արմենին համեմատելով Արսենի հետ ,Արմենը ավելի բարձրահասակ է Արսենից ։Եթե մենք ցանականք նկարել նրանց թղթի վրա , Արմենին պետք է ավելի բարձրահասակ նկարել , քան Արսենին ։
Իրական չափերով նրանց նկարելու համար մեզ անհրաժեշտ կլինի 1մ 50սմ երկարությամբ թուղթ , սակայն այդ երկարությամբ թղթի վրա աշխատելը անհարմար է ու դժվար։ Ուստի մենք կարող ենք Արմենին կեղծ չափերի բերել՝ փոքրացնելով իրական չափերը մի քանի անգամ
3.Օրինակը կարդալով բացատրի ,թե ինչ է նշանակում իրական չափեր և կեղծ չափեր
կեղծ՝ նշանակում է իրական չափը փոքրացնել մի քանի անգամ։
4․Օրինակից գտի՛ր Արսենի կեղծ ճափերը ։ Գրի՛ր մասշտաբի տեսքով ։
1,40
1,40:10
5.Քարտեզի վրա Դիլիջան և Արթիկ քաղաքների հեռավորությունը 5 սմ է: Գտեք այդ քաղաքների հեռավորությունը տեղանքում, եթե քարտեզիմասշտաբը 1:1000000 է:
5 կմ
6.Քարտեզի վրա Գորիս և Վանաձոր քաղաքների հեռավորությունը 7 սմէ: Գտեք այդ քաղաքների հեռավորությունը տեղանքում, եթե քարտեզի մասշտաբը 1:500000 է:
06.20.2021թ
1.Արտահատեք տոկոսներով՝
7/100, -7
2/25,-8/100
3/100,-3
4/10,40/100
40/1000, -10
34/200, -17/100
15/100-15
2.Գտե’ք
36-ի
15%-ը=540:100=54/10
240-ի
12%-ը=2880:100=288/10
154-ի
10%-ը-1540:100=154/10
220-ի 22%-ը=4840:100=484/10
3 .Գտե՛ք տառային արտահայտության արժեքը,
եթե a = 12, b = 6.
10 x (3 x a + b) ։ 3=`420:3=140
4. Գտե՛ք այն երկնիշ թվերի քանակը, որոնց միավորը մեծ կամ հավասար է տասնավորին։
11,12,13,14,15,16,17,18,19,22,23,24,25,26,27,28,29,33,34,35,36,37,38,39,44,45,46,47,48,49,55,56,57,58,59,66,67,68,69,77,78,79,88,89,99,
5.Աղջիկները դասարանի աշակերտների ամբողջ քանակի 52 %-ն են։Դասարանում կա 12 տղա։
Ընդամենը քանի՞ աշակերտ կա դասարանում։
12,13
6.Մի թիվը 5 անգամ մեծ է մյուսից։ Գտե՛ք այդ թվերը, եթե դրանց գումարը հավասար է 60-ի։
10, 50
1 Գտի՛ր թիվ, որի
2.
ա.
30%-ը լինի 900=900x100:30=90000:30=3000
3.
բ.25%-ը լինի 1000=1000x100:25=100.000:25=40000
4.
գ.45
%- ը լինի 90000=90000x100:45=90000x100=9000000:45=200000
դ. 75%-ը լինի 225000=225000x100:75=22500000:75=300000
Գտի՛ր այն թիվը,որի 50% հավասար լինի 60
60x100:50=6000:50=120
I տարբերակ
Այդ
անհայտ թիվը նշանակենք x-ով.
Ըստ
պայմանի այդ թվի 50%-ը հավասար է 60
Այն
կարող ենք գրել
x*50:100=60 x= 60*100:50 x= 120
II տարբերակ
Գտնել թիվ, որի 50%-ը հավասար է 60
Այսինքն թիվ ,որի 1/2 մասը 60 է:Ամբողջական թիվը գտնելու համար այն պետք 2 անգամ մեծացնել՝ 60*2=121
+
2.Գտե՛ք թիվը, եթե՝
ա) այն 11-ի բաժանելիս ստացվում են 5 քանորդը եւ 9 մնացորդը.= 55+9=64
բ) այն 8-ի բաժանելիս ստացվում են 26 քանորդը եւ 6 մնացորդը։=208+6=304
4. Գրե՛ք յոթ թվերի հաջորդականություն, որում՝5,913,16,20,24,28,32,
ա) առաջին թիվը 5-ն է, իսկ յուրաքանչյուր հաջորդը 4-ով մեծ է
նախորդից.
բ) առաջին թիվը 3-ն է, իսկ յուրաքանչյուր հաջորդը 4 անգամ
մեծ է նախորդից.
3,12,48,192,768,3072,12288,
գ) առաջին թիվը 2187-ն է, իսկ յուրաքանչյուր հաջորդը 3 անգամ
փոքր է նախորդից.
729,243,81,27,9,3,1,
դ) առաջին թիվը 6-ն է, երկրորդը՝ 2-ը, իսկ յուրաքանչյուր
հաջորդը հավասար է նախորդ երկուսի գումարին։
6,2,8,10,18,28,36
5.Աստղանիշի փոխարեն դի՛ր այնպիսի թվանշան,որ թիվը բաժանվի 3 -ի (առանց մնացորդի
321,
4221, 522
6.Աստղանիշի փոխարեն դի՛ր այնպիսի թվանշան,որ թիվը բաժանվի 4 -ի (առանց մնացորդի )
120, 352, 1172
7.Աստղանիշի փոխարեն դի՛ր այնպիսի թվանշան,որ թիվը բաժանվի 3, 5 -ի (առանց մնացորդի )
300,
1215, 5610
30.09.2021թ
1.Գրադարակում կա
60 գիրք։ Այդ գրքերի 3/15- ը ամուր կազմով է։Ամուր կազմով քանի՞ գիրք կա գրադարակում։
60:15=4
4x3=12
2.Կոտորակը գրի՛ր տոկոսի տեսքով :
12/50=24/100 36/100=36/100 1/100= 1/100 25/50=50/100
1/10= 10/100 2/20= 10/100 4/5= 80/100 1/25=4/100
3.Դպրոցում կա
480 աշակերտ։ Նրանց 35 %-ը մասնակցել է մարզական մրցումներին։ Աղջիկները մրցումների մասնակիցների 25 %-ն են։ Քանի՞ աղջիկ է մասնակցել մրցումներին։
480x35:100=168
168x25:100=42
4.Կատարի՛ր առաջադրանքը
ա.120-ը մեծացրու իր 30%-ով
120x30:100=36
120+36=156
բ․480- ը մեծացրու իր 40%-ով
480x40:100=192
480+192=672
գ․1200-ը մեծացրու իր 25%-ով
1200x25:100=300
1200+300=1500
դ.2500 -ը մեծացրու իր 30% ,այնուհետև փոքրացրու իր 15%-ով
2500x30:100=750
2500+750=3250
3250x15:100=?
5.Հաշվի՛ր արտագահտության արժեքը ․
1.Կաթից ստացվում է 25% սեր, իսկ սերից ստացվում է 20% յուղ:Որքա՞ն յուղ կստացվի 300կգ կաթից:
15%
2.Գտե՛ք տառային արտահայտության արժեքը, եթե a = 7, b = 5.
10 ⋅ (a + b) ։ 3=40
(a – b) ⋅ 4 + a ⋅ b=8+35=43
(a +b) ⋅ 4 + 2*a ⋅ b=48+70=118
(a ⋅ 4 + a ⋅ b)*5=63x5=315
3.Մեքենայի բաքի տարողությունը 80 լ է: Քանի՞ լիտր բենզին կա բաքում, եթե լցրել են նրա 45 %-ը:
80:x45:100=36%
4. Ապրանքի գինը նախ իջեցվել է 15 %-ով, ապա՝ ևս 10 %-ով։Որքա՞ն է դարձել ապրանքի գինը, եթե սկզբնական գինը եղել է 5000 դրամ։
8000x85=680000%
680000:100=6800%
6800x90:100=6120%
5.Հաշվե՛լ
(15.3/5+4.3/15-2.2/10)*75/80=
400-ի 25%-ը=400:100x25=100%
1200-ի 36%-ը=1200:100x36=432
600-ի 45%-ը=600:100x45=270
1800-ի 60%-ը=1800:100x60=1080
6. 600-ը մեծացրու 20%-ով-600:100x20=1200+
680000:100=6800%
(15.3/5+4.3/15-2.2/10)*75/80=
400-ի 25%-ը=400:100x25=100%
1200-ի 36%-ը=1200:100x36=432
600-ի 45%-ը=600:100x45=270
1800-ի 60%-ը=1800:100x60=1080
2000-ը մեծացրու 45%-ով-2000:100x45=900+2000=2900
2400-ը մեծացրու 20%-ով-2400:100x20=480+2400=2880
3000-ը մեծացրու 35%-ով3000:100x35=1500+3000=4500
1500-ը փոքրացրու 30%-ով1500:100x30=450
1500-450=1050
6800-ը փոքրացրու 15%-ով 6800:100x15=1020
7. Ապրանքի գինը նախ իջեցվել է 30%-ով, ապա՝ ևս 20 %-ով։Որքա՞ն է դարձել ապրանքի գինը, եթե սկզբնական գինը եղել է 5000 դրամ։
5000x70:100=3500
3500x80:100=2800
3500-2800=700
20-27.09.2021Առաջադրանքներ (դասարանում)
1) Ի՞նչ է տառային արտահայտությունը, բերեք տառային արտահայտությունների մի քանի օրինակ:
A+b
C+5
Z+l
E+3
B+C+D
2) Տառային արտահայտության տեսքով գրի՛ առեք գործողությունների
հետևյալ հաջորդականությունը.
ա) a թիվը բազմապատկել 4-ով և արտադրյալին գումարել 6,
aX4+6
բ) y թվից հանել 11 և տարբերությանը գումարել z թիվը,
y-11+z
գ) 10-ը բաժանել a թվին և քանորդին գումարել 15-ի և b թվի արտադրյալը,
10:a +15xb
դ) m թվին գումարել 5 և գումարը բազմապատկել n թվով:
(m+5)xn
3) Թվերի գրառումներում եղած տառերը փոխարինե՛ք թվանշաններով
այնպես, որ ստացվեն ճիշտ անհավասարություններ.
ա) X73
> 455,
բ) 7X3
> Y93,
գ) 944
> XYZ,
դ) X3 < 4X,
ե) X2Z
> Y36,
զ) 123X
> 123Y:
4) Կատարե՛ք հաշվումները, եթե a = 3.
ա) 3 ⋅ a + 386, =395
բ) 27 ։ a + 96 ։ a,=41
գ) (17 – a) ⋅ 3,=42
դ) (6 ⋅ a + 3) ⋅ a: =63
5) Գրե՛ք մեկի հատկությունները՝ օգտագործելով տառային նշանակումներ:
a
բնական
թիվ է
1xa=a
ax1=a
1 փոքր կամ հավասար է a-ից
a/1=a
Լրացուցիչ առաջադրանքներ (տանը)
6) Գտե՛ք տառային արտահայտության արժեքը, եթե a = 7, b = 5.
ա) 3 ⋅ a + 5 ⋅ b, =21+25=46
բ) 10 ⋅ (a + b) ։ 3, =120/3=40
գ) (a – b) ⋅ 4 + a ⋅ b,=8x39=312
դ) 95 ։ b + 49 ։ a, =19+7=26
ե) (a – 7) ⋅ 8 + (b – 5) ⋅ 4,=0
զ) (a – 7) ⋅ (b – 5)։=0
7) a տառն օգտագործելով՝ կազմե՛ք այնպիսի արտահայտություն, որի
արժեքը a = 2 դեպքում հավասար լինի 25‐ի։
Օրինակ՝
a+23=25
ax12+1=25
8) Կատարե՛ք գործողությունները՝ թվերը գրի առնելով թվանշաններով,
թվաբանական գործողությունները՝ համապատասխան նշաններով.
ա) քառասուներեք ամբողջ յոթ տասներորդին գումարած տասնյոթ
ամբողջ ութ տասնհինգերորդ,
43.7/10+17.8/15=60.
37/30=61.7/30
բ) քսան ամբողջ ինը տասնչորսերորդից հանած տասներկու
ամբողջ երեք յոթերորդ,
20.9/14-12.3/7=8.
3 /14
գ) վեց ամբողջ հինգ վեցերորդը բազմապատկած երկու ամբողջ
երեք քառորդով,
6.5/6x2.3/4=41/6x11/4=451/66
դ) երեսուն ամբողջ վեց քսանհինգերորդը բաժանած քսան ամբողջ
երկու հինգերորդի։
30.6/25:20.2/5=756/25
:102/5=756/25 x 5/102=756/510
9) 78 զբոսաշրջիկների համար նախապատրաստված էին վեցտեղանոց և չորստեղանոց նավակներ։ Յուրաքանչյուր չափի քանի՞ նավակ կար, եթե բոլոր զբոսաշրջիկները տեղավորվեցին 15 նավակում, և բոլոր տեղերը զբաղեցվեցին։
9x6=54
78-54=24
24:4=6
9-վեցտեղանոց
6-չորստեղանոց
10) Թատրոնի տոմսարկղում վաճառվել են ներկայացման 156 մանկական և 98 մեծահասակի տոմսեր՝ 90000 դրամ ընդհանուր
արժեքով։ Որոշե՛ք տոմսերի գները, եթե մանկական տոմսը մեծահասակի տոմսից 3 անգամ էժան է։
98x3=294
156+294=450
90000:450=200
200x3=60
C+5
Z+l
E+3
aX4+6
y-11+z
10:a +15xb
(m+5)xn
ax1=a
1 փոքր կամ հավասար է a-ից
a/1=a
ax12+1=25
78-54=24
90000:450=200
Մաթեմատիկա 15.09.21
15.09.2021 թ
1.Կոտորակների գումարում , հանում
3+4/5 = 3,4/5
12+1/10=12,1/10
5+7/16= 5,7/16
1-7/8=1/8
12/20+4/20= 16/20
6/15+3/15=9/15
1/5+3/15= 6/15
4/20+1/4=9/20
6/35+ 4/7= 26/35
2/7
+3/8=37/56
12/30-1/6 = 8/30
13/14-1/2=6/14
2. Անկանոն կոտորակը դարձրու խառը թիվ, իսկ ամբողջ մասը կարմիրով նշի՛ր ․
12/7 =1,5/7
, 15/8= 1,7/8 , 27/10= 2,7/10 ,
45/8=5,37/8 , 34/12=2,22/12 ,
72/28=2, , 70/13=5,57,13
3.Խառը թիվը դարձրու՛ անկանոն կոտորակ ։999
4.1/3=13/3 , 5.2/6= 32/6 , 10.4/10=104/10 , 5.7/15=82/15 ,
4.Կոտորակների բազմապատկում
1/2 * 12= 12/24 4/5* 15= 60/75 3/10* 20= 60/200
4/15*25=60/100
1/2*3/5=3/10 10/12* 6/5=60/60
48/14* 7/6 =336/84
5.Մերին որոշեց գնալ այգի զբոսնելու ։ Նա մի ժամում անցավ ճանապարհի 1/3 մասը և այգի հասնելուն մնաց 6 կմ ։
Գտի՛ր որքա”ն էր ամբողջ ճանապարհի երկարությունը ։
Լուծում
1. 6/2=3
3x3=9 9կմ
14.09.2021
Կոտորակների գումարում , հանում
Կոտորակների գումարումը
Պիցան բաժանել են 8 հավասար մասերի (բաժինների):
Սկզբում վերցրեցին 1 մաս:
Հետո վերցրին ևս 2 մաս:
Ընդամենը վերցրին 3 մաս կամ պիցայի 3/8-ը:
+
1/8+2/8=(1+2)/8=3/8
Տարբեր հայտարարներով կոտորակների գումարումն ու հանումը
Օրինակ
1. Հաշվենք կոտորակների գումարը՝ 4/5+1/10=
Քանի որ՝ 4/5=4⋅2/5⋅2=8/10, ապա առաջին կոտորակը կարող ենք փոխարինել իրեն հավասար 810 կոտորակով:
Հիմա գումարենք հավասար հայտարարներով կոտորակները՝ 8/10+1/10=9/10
Առաջադրանք
1. Նշված կոտորակները դարձրու՛ 72 հայտարարով կոտորակներ
1/3
=24/72 , 2/9=18/72 , 12/24=3/72 , 5/6 =12/72
, 7/8 =63
2.Կատարի՛ր կոտորակների գումարում կամ հանում
1/7+2/7
=3/7
3/10+4/10= 7/10
5/12+7/12 =12/12
7/25+13/25 = 20/25
16/48+ 21/48=37/48
16/30-5/30
=11/30
28/45-13/45= 15/45
51/76-14/76 = 37/76
87/60-21/60= 66/60
103/120-
49/120=54/120
1/4+1/2 = 3/4
3/15+4/5 = 15/15
5/10+3/20 = 13/20
1/25+4/5 = 21/25
15/30+1/3
=25/30
1-3/5
=2/5
1-4/10= 6/10
1-12/20=
8/20
1-15/21= 6/21
1+2/3= 1,2/3
1+4/13=1,4/13
3.Տրված թիվը մեծացրու՛ նշված մասով ։
ա․36-ը մեծացրու իր 2/9 մասով ,=36+36/9x2=44
բ․45-ը մեծացրու իր 3/ 15 մասով ,=45+45/15x3=54
գ․28-ը մեծացրու իր 4/7 մասով :=28+28/7x4=44
4.Տրված թիվը փոքրացրու՛ նշված մասով ։
ա․48-ը փոքրացրու՛ իր 6/ 8 մասով ,=48-48/8x6=12
բ․51-ը փոքրացրու՛ իր 3/17 մասով ,=51-51/17x3=42
գ․35-ը փոքրացրու՛ իր 5/7 մասով :=35-35/7x5=10
5.Արամը իր ընկերներով գնաց արշավի ։Նրանք առաջին օրը անցան ճանապարհի 3/8 մասը և հաջորդ օրվան մնաց 10 կմ ։
Գտի՛ր որքա”ն էր ամբողջ ճանապարհի երկարությունը ։
1-3/8=5/8
5/8Մասը=10կմ
1/8 մասը =10/5=2կմ
8x2=16կմ
09.09.2021
Առաջադրանքներ
1. Թիվը պարզ արտադրիչների վերլուծելով՝ գտե՛ք նրա բոլոր բաժանարարները.
- 102-2x3x17
- 124-2x2x31
- 327-3x109
- 400-2x2x2x2x5x5
2. Թվերը պարզ արտադրիչների վերլուծելով՝ գտե՛ք նրանց ամենամեծ ընդհանուր բաժանարարը.
- 18 և 26
- 16 և 36
- 108 և 42
- 44 և 64
3. Թվերը պարզ արտադրիչների վերլուծելով՝ գտե՛ք նրանց ամենափոքր ընդհանուր բազմապատիկը.
- 36 և 45
- 16 և 24
- 108 և 42
- 44 և 64
Առաջադրանքներ
1. Համեմատի՛ր կոտորակները
ա.
1/5 <
2/5 , բ
. 2/7 < 3/7
, գ. 4/10 > 1/10 , դ.
4/8 >1/8 , ե․ 4/10 <4/7 , զ․ 5/9 <5/7
2.Կրճատի՛ր կոտորակը.
ա.
3/12= 1/3 բ. 4/16=1/4 գ. 10/12= 5/6 դ. 10/15=2/3
ե.
14/21 =
2/3 զ.28/40=7/10
է.45/25=
9/5 ը.
45/25=9/5
3.Գտի՛ր
ա.
25-ի 1/5 մասը , =(25/5)x1=5 բ . 16-ի 1/4 մասը=(16/4)x1=4
գ.35-ի 1/7 մասը , = (35/7)x1=5 դ.48-ի 1/6 մասը=(48/6)x1=8
ե.
100-ի 3/10 մասը =(100/10)x3 =30 զ.65-ի 2/5 մասը=(65/5)x2=26
4. Գտի՛ր այն թիվը, որի
ա.1/2
մասը հավաաար է 30=30x2=60
բ.
1/3 մասը հավասար է 15=15x3=45
գ.
1/8 մասը հավասար է 14= 14x8=112
դ.
2/3 մասը հավասար է 12=12x3/2=18
5. 1/2 ,=24/48 1/3 ,=16/48
2/4 =24/48, 5/8 =30/48,
5/12 ,=20/48, 4/6 =32/48 , 17/24=34/48
տրված կոտորակները ներկայացրեք 48 հայտարարով կոտորակների .
օրինակ ՝
1/2=* /48 , քանի որ հայտարարը մեծացել է
24 անգամ
( 48:2=24) ,ապա կոտորակները կլինեն հավասար ,եթե համարիչն էլ նույնքան անգամ մեծանա ՝
1*24 =24
1/2=24/48
՝
07.09.2021 թ
07.09.2021 թ
1.Աստղանիշները թվով փոխարինելով՝ ստացի՛ր ճիշտ հավասարություն․
ա․ 40+60=100 բ․ 45+33=78 գ․ 57+53=110 դ․121-65=56
2.Ինչպե”ս կփոխվի արտադրյալ , եթե ՝
ա․արտադրիչներից մեկը մեծացնենք 3 անգամ ,
կմեծացնենք 3 անգամ
բ․արտադրիչներից մեկը փոքրացնենք 5 անգամ ,
կփոքրանա 5 անգամ
գ․արտադրիչներից մեկը մեծացնենք 2 անգամ, իսկ մյուսը` 3 անգամ , Կմեծանա 6 անգամ
դ․ արտադրիչներից մեկը մեծացնենք 3 անգամ ,իսկ մյուսը փոքրացնենք 3 անգամ ։ Հավասար
3.Հաշվիր՝
(273⋅34−308)⋅25−1360:34ժ
4.Քանի հատ յոթանիշ թիվ կա , որի գրության մեջ ամեն հաջորդ թվանշան մեծ է նախորդից ։
1234567, 2345678, 3456789, 13456789, 2456789
5.Խմբակի անդամների տարիքների գումաը 36 է ։ Երկու տարի հետո նրանց անդամների տարիքների գումարը կլինի 60:
Խմբակը քանի”անդամ ունի ։
Լուծում
60-36=24
24/2=12 ՊԱՏ.`12
6.Նկարում քանի” եռանկյուն կա պատկերված ։
13
06.03.2021 թ
1.Աստղանիշները թվով փոխարինելով՝ ստացի՛ր ճիշտ հավասարություն․
ա․(18+14)+30=62 բ․(70-26)+20=64 գ․111-(33+36)=42 դ․(106-68)x14=532
2.Ինչպե”ս կփոխվի տարբերությունը , եթե ՝
ա․Նվազելին և հանելին մեծացնենք 6-ով =
բ․Նվազելին մեծացնենք 5-ով
,իսկ հանելին ՝
3-ով
,2-ով կմեծանա
գ․Նվազելին մեծացնենք 5-ով,
իսկ հանելին փոքրացնենք 2-ով
, 7-ով կմեծանա
դ․նվազելին փոքրացնենք 2-ով,իսկ հանելին մեծացնենք 3-ով ։Կփոքրանա 5-ով
3. Հավասարության մեջ մոռացել եմ դնել փակագծերը և արդյունքում ստացել եմ սխալ պատասխան ։Ինքդ ավելացրու փակագծերը,որ ստացվի ճիշտ հավասարություն․
ա․(3+7)×2 -5= 15 բ․(8:2)+5= 9 գ․5+(12-8):2)= 7 Դ․17-24:(2+4)=13
4. Մտքումս բնական , կենտ թիվ եմ պահել ։Երբ այդ թիվը բաժանեցի 5-ի, արդյունքում ունեցա 2 մնացորդ։ Գուշակի՛ր մտապահածս թիվը ի”նչ թվանշանով կարղ է վերջանալ ։
7
5.Գրի՛ր քո սիրած երկնիշ թիվը ։Եթե ոչ մի թիվ չես սիրում ,հարցու՛ ինձ , ես շատ թվեր եմ սիրում և մեկը կնվիրեմ քեզ։
ա․գրի՛ր այդ թվի կրկնապատիկը ,40
բ․գտի՛ր այդ թվի 1/2 մասը10
գ․ գրի՛ր այդ թվից 5-ով մեծ թիվ25
դ․գրի՛ր այդ թվից 10-ով փոքր թիվ10
6.Գրի՛ր և հաշվի՛ր
ա)
12և
3 թվերի արտադրյալը,
12x3=36
բ)
19 թվի կրկնապատիկը,
19x2=38
գ)
125 և
5 թվերի քանորդը,
125/5=25
դ)
25 թվի եռապատիկը,
25x3=75
ե)
21 և
13 թվերի գումարի կրկնապատիկը,
(21+13)x2=68
զ)
15 և
7 թվերի արտադրյալը,
15x7=105
է) 7 և 2 թվերի արտադրյալի կրկնապատիկը,
28
03.09.2021 թ-05.09.2021
Թեմա՝ կրկնություն
1.Քանի՞ բնական թիվ կա 100-ից փոքր , որոնք բաժանվում են․
ա․ 3-ի 33, բ և՛ 3-ի, և՛ 5-ի 15,30,45,60,75,90
2.56*4 թվի աստղանիշի փոխարեն գրի՛ր ամենամեծ թվանշանը այնպես,որ ստացված թիվը բաժանվի ՝
ա․ 3-ի 5694
բ․ 4-ի, 5684
գ․8-ի,
5664
դ 9-ի
5634
3.Միայն չորսեր և յոթեր գումարելով՝ ստացի՛ր 73:
7x7+6x4=73
3x7+4x13=73
4.Աստղանիշը թվով փոխարինելով ՝ ստացիր ճիշտ հավասարություն ․
ա․ 43+57=100 բ ․ 73+ 48=121 գ․352 -176=176 դ․37 x 14= 518 ե․ 451-*269 =182
5.Ինչպե”ս կփոխվի գումարը,եթե ՝
ա․Գումարելիներից մեկը մեծացնենք 6-ով , կմեծացնենք 6-ով
բ․Գումարելիներից մեկը մեծացնենք 7-ով , իսկ մյուսը ՝ 4-ով ,կմեծանա 11-Ով
գ․Գումարելիներից մեկը մեծացնենք 7-ով , իսկ մյուսը փոքրացնենք 4-ով, կմեծանա 3-ով
դ․Գումարելիներից մեկը փոքրացնենք 5-ով , կփոքրնա 5-ով
ե․Գումարելիներից մեկը փոքրացնենք 5-ով , իսկ մյուսը ` 3-ով ,8-ով կփոքրանա
զ․Գումարելիներից մեկը մեծացնենք ,իսկ մյուսը նույնքանով փոքրացնենք,նույն կմնա:
6.Երեքհարկանի բուրգ կառուցելու համար օգտագործել են 1+9+25=35 խորանարդ (տե՛ս նկարը):
Այդպիսի յոթհարկանի բուրգ կառուցելու համար քանի՞ խորանարդ է անհրաժեշտ:
1+9+25+49+81+121+169=455
01.09.2021 թ 03.09.2021.
Թեմա՝ կրկնություն
1․Բնական թվեր․ զույգ և կենտ թվեր , պարզ և բաղադրյալ թվեր
1․Բնական թվեր
Այն թվերը, որոնք օգտագործում են առարկաներ հաշվելիս անվանում ենք բնական թվեր:0-ն բնական թիվ չէ:
Բնական թվերի շարքում առաջին թիվը 1-ն է:
Բնական թվերը գրվում են 10 թվանշանների միջոցով [0-9]: Օր.՝ 9, 180, 250, 17, 15:
2. Պարզ և բաղադրյալ թվեր
Պարզ անվանում են այն բնական թվերը, որոնք 1-ից և իրենից բացի այլ բաժանարար չունեն: Պարզ թվեր են` 2; 3; 5; 7….
Կարող եք պարզ թվերի մասին լրացուցիչ ինֆորմացիա կարդալ Մաթեմատիկական ամսագրի 14-րդ թողարկման մեջ:
Բաղադրյալ անվանում են այն թվերը, որոնք ունեն երկուսից ավելի բաժանարար (իրենից ու 1-ից բացի ունեն այլ բաժանարար կամ բաժանարարներ):
Ցանկացած բաղադրյալ թիվ կարելի է ներկայացնել պարզ թվերի արտադրյալի տեսքով:
3. Զույգ և կենտ թվեր
Այն թվերը. որոնք բաժանվում են 2-ի առանց մնացորդի անվանում ենք զույգ թվեր:
Այն թվերը, որոնք 2-ի բաժանելիս ունենում են մեկ մնացորդ անվանում ենք կենտ թվեր :
Առաջադրանքներ
1. Քանի՞ երկնիշ թիվ կարելի է գրել նշված թվանշաններով ․ երկնիշ են կոչվում այն թվերը, որի գրառման մեջ օգտագործում ենք երկու թվանշան։
ա․0,1,2 բ․5,7,9
ա.12,10,11,20,21,22 բ. 57,55,59,77,75,79,99,95,97
2. 3,5,6,7 թվանշաններից կազմե՛ք ամենամեծ և ամենափոքր քառանիշ թվերը․
Ա․Գտի՛ր այդ թվերի տարբերությունը
7653-3567=4086
3․1-ից մինչև 60 թվերի մեջ քանի՞ պարզ թիվ կա ։
17
4. Կարդում ևսովորում ենք
Եղավ
Բաժանելիության հայտանիշներ
- Բնական թիվը բաժանվում է 2-ի, այն դեպքում, երբ նրա վերջին թվանշանը բաժանվում է 2-ի:
- Բնական թիվը բաժանվում է 3-ի, այն դեպքում, երբ նրա բոլոր թվանշանների գումարը բաժանվում է 3-ի:
- Բնական թիվը բաժանվում է 4-ի, այն դեպքում, երբ նրա վերջին երկու թվանշաններով կազմված թիվը բաժանվում է 4-ի, կամ վերջանում է 00-ով։
- Բնական թիվը բաժանվում է 5-ի, այն դեպքում, երբ նրա վերջին թվանշանը կամ 0 է կամ 5:
- Բնական թիվը բաժանվում է 6-ի, այն դեպքում, երբ նա բաժանվում է և՛ 2-ի, և՛ 3-ի, այսինքն, երբ նրա բոլոր թվանշանների գումարը բաժանվում է 3-ի, իսկ նրա վերջին թվանշանը բաժանվում է 2-ի:
- Բնական թիվը բաժանվում է 8-ի, այն դեպքում, երբ նրա վերջին երեք թվանշաններով կազմված թիվը բաժանվում է 8-ի, կամ վերջանում է 000-ով։
- Բնական թիվը բաժանվում է 9-ի, այն դեպքում, երբ նրա բոլոր թվանշանների գումարը բաժանվում է 9-ի:
5.2031172, 2657784, 76518420 թվերից, որո”նք են բաժանվում․
ա․ 3-ի, բ 4-ի, գ 5-ի,
Комментариев нет:
Отправить комментарий